Ukrainian Catholic Church of the Transfiguration

УКРАЇНСЬКA КАТОЛИЦЬКA ЦЕРКВА ПРЕОБРАЖЕННЯ ГОСПОДНЬОГО

Christianity in Ukraine and the struggle for Orthodox unity | Християнство в Україні та питання православної єдности

Leave a comment

Bohdan

Bohdan Khmelnitsky | Богдан Хмельницький

An Orthodox hierarchy is re-established at the beginning of the 17th c. initiating an important (albeit brief) period of autonomous flourishing for the Church. The Metropolitan of Kyiv is Petro Mohyla, regarded by many as the father of Ukrainian Orthodox theology.

He, together with the Greco-Catholic metropolitan, Veliamin Rutsky (+1637) conceived the idea of a united Kyivan Patriarchate. Unfortunately, political events prevented its fruition and destroyed the autonomy of the Kyivan Orthodox Church. Although the Cossacks were strong supporters of Orthodoxy (sometimes at the expense of Greco-catholics) their needs in the end outweighed concern over the Church’s autonomy.

After a number of defeats against the Polish forces, Bohdan Khmelnitsky sought new allies in his battle with Polish rule. In 1654 he signed the Treaty of Pereyaslav with Moscow. Although essentially an agreement for military cooperation, Moscow used the accord as the premise for increased involvement on Ukrainian territory (including leaving Muscovite forces on Ukrainian territory without Cossack agreement).

In 1667 left-bank Ukraine formally becomes annexed to the young Russian Empire. In 1679 the last Kyivan metropolitan blessed by Constantinople dies. In 1685, Moscow names a new metropolitan for Kyiv and the Turkish Grand Vizier forces the Patriarch of Constantinople to recognize Moscow’s right to do so. From this date forward the Kyivan see and the Orthodox Church in Ukraine and Byelorus’ are subservient to Moscow’s patriarch.

to be continued …

***

Відновлення православної ієрархії з початку 17 ст. влаштовує унікальний період автономії та розцвітання. Від 1632-47 р. Митрополит Києва є Петро Могила, котрого вважається батьком укр. православної богословії. Він із греко католицьким митрополитом Велямин Рутський (+1637) переводили дискусії про створення з’єднаного київського патріярхату.

На жаль політичні події не дозволили на завершення цих намірів, а ще гірше запровадили знищення автономії православної церкви. Козацтво сильно підтримували православну церкву, навіть часом на шкоду греко-католиків. Однак, після деяких поразків у війні проти польського війська, Богдан Хмельницький шукав нового союзника в дальші боротьбі.

Тому в 1654 р. він підписує з московським царем Переяславську угоду. Хоч не передбачено угодою, в наслідок угоди і залежности козацьких військ на московську допомогу Москва чим більше втручається в справи української козацької держави.

В 1667 р. Лівобережжя формально стає частиною молодої російської імперії. 1679 р. вмирає останний київський митрополит затверджений царгородським патріярхом. 1685 р. Москва назначує свого кандидата на київський престіл та турецький великий візир примушує царгородського патріярха визнати перехід київської церкви під юрисдикцію Москви. Від тої дати православна церква в Україні втрачає свою автономію.

продовження буде …

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s