Ukrainian Catholic Church of the Transfiguration

УКРАЇНСЬКA КАТОЛИЦЬКA ЦЕРКВА ПРЕОБРАЖЕННЯ ГОСПОДНЬОГО

Що відбувається на Службі Божі? Why go to church [Pt. 3]

Leave a comment

church-photoТобто важливо, аби парохіяни співали Літургію, не лише хор чи священик? Так, літургійний спів не є просто естетичним оформленням чогось важливого, що відбувається. Це форма нашої відповіді Богові на Його дар спасіння – ми тішимося, святкуємо, тому співаємо. І це також співпраця між тим, хто очолює Службу – священиком чи єпископом, і присутніми в храмі.

БІЛЬШІСТЬ ЛЮДЕЙ, ТАКЕ ВРАЖЕННЯ, УЯВЛЯЮТЬ СОБІ ЛІТУРГІЮ ЯК ПЕВНИЙ ЧАС, ЯКИЙ ТРЕБА ПРОБУТИ В ЦЕРКВІ, ПРОТЯГОМ ЯКОГО НА НИЇ МАЄ ЩОСЬ ПОДІЯТИ.

Потім вони йдуть і живуть далі своїм життям. Але якщо почитати тексти Літургії в молитовнику, вдуматися в їхній зміст, то священик як предстоятель – той, хто стоїть попереду спільноти, лідер, який її представляє – майже постійно говорить від імені народу. У певні моменти священик запрошує людей до молитви і вони відповідають: “Господи помилуй” чи іншим піснеспівом.

Тому не має бути так, що професійний хор усе сам співає, священик служить, а люди просто собі стоять і ніби перебувають. Ні, спів має залучати, творити співпрацю, і коли так є, коли є також усвідомлення, що ми святкуємо – тоді Літургія виходить на вищий рівень від обов’язку.

Тут я би хотів згадати і різко скритикувати те, коли священик практикує служити Літургію наодинці. Літургія є в спільноті і задля спільноти. Є інші форми молитви, призначені для приватного поклоніння, але природи Літургії полягає у спільнотності, у діалогічності.

Do you mean that it’s important for parishioners, not just the choir or the priest, to sing the Liturgy?

Yes. Liturgical singing isn’t just an aesthetic expression of something important that’s taking place. It’s a way of responding to God’s gift of salvation—we are happy, we are celebrating, and that’s why we sing. It’s also a collaboration between the priest or bishop and the people in the church. Most people, it seems, imagine the Liturgy as a specific time that they have to be in church and during that time something is supposed to happen TO them. Then they leave and go about their regular life.

But if you read the text of the Liturgy in the prayer book, and think about what it means, then the priest as the presider—the one who stands in front of the group, the leader who represents the people—almost always is speaking in the name of the people. At specific times the priest invites people to pray and they reply “Lord have mercy” or with other chants. It isn’t meant to be for a professional choir to be singing on its own, the priests serving, and the people simply being there. No way. Singing is supposed to unite us, create a cooperative effort. And when we have this teamwork, together with an awareness that we are celebrating—then the Liturgy reaches a deeper level than obligation.

Here I’d like to mention and vehemently criticise the practice of priests celebrating the Divine Liturgy alone. There are other forms of prayer designated for private worship, but the essence of the Liturgy lies in community, in dialogue.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s